Jüripäev - 23. aprill
Jüripäev märkis eesti
rahvakalendris kevade ja kevadtööde algust. Päev on saanud oma nime pühalt
Jürilt.
Jüripäeva muutsid eriliseks
maagilised kombed, millega tagati tervis, talu edenemine ja tõrjuti tumedaid
jõude, õnnetusi, metsloomi jmt. Tingimata tehti jürituld.
Jüripäev oli karjalaske- ja
põllunduspüha ning olulisim päev huntide tõrjumiseks. Uskumuse järgi sidus
huntide patroon püha Jüri jüripäeval huntide suu kinni – nad ei rünnanud
koduloomi.
Töökeelud
Keelatud oli külaskäimine. Et
oli tegemist kriitilise ajaga karja, põllu ja inimeste edasise käekäigu suhtes,
siis - nagu sellistel päevadel ikka - olid külaskäigud välistatud ja neist
peljati otsest kahju. Kõike oli kerge ära nõiduda ja kahjustada. Kõik esemed,
mida koju toodi või sealt välja viidi, andsid selleks võimaluse, samuti nagu
võõrastega rääkimine, sõnaline kontakt.
Toidu ja esemete laenamine
või majast välja andmine tähendas ühtaegu, et nii on see kogu aasta jooksul.
Põllutööd olid keelatud,
puude ja okste koju toomine samuti - muidu tulevad maod koju.
Paiguti oli keelatud
õmblemine ja eriti kudumine, et vältida kahjurite rünnakut taimedele.
Kolistamine ja paugutamine
kodu lähedal, puudelõhkumine, samuti pesupesemine – see meelitaks pikset ligi.
Tuli vara tõusta ja tulevalguseta
magama minna.
Jürituli
19. sajandil tehti tihti tuld
juba enne jüripäeva, mis tähendas ühtaegu hundi silmade põletamist. Sama
tähendus oli jüritulelgi. Jüritulle ohverdati, väljalastud kari aeti päripäeva
jürisuitsust läbi. Lõkkes põletati risu ja rämpsu. 20. sajandi alguses ja
teisel poolel mälestati jüritulega vahel ka jüripäeva ülestõusu.
Karjamaagia
Oluline oli peletada eemale
metsloomad, vältida karja kadumist, tagada neile tervis ja hoida kari koos.
Metsloomi peletati lõkke ja mitmete maagiliste kommetega nagu aiateivaste jm
esemete kokku sidumisega (nende lõuad jäävad suletuks); ka lüpsti sümboolselt
aiateibaid ja loeti seda tehes piimaloitse.
Karjavits tuli koju tuua ja
õhtul räästasse torgata, kus see püsis kogu suve. Selline käitumine tagas
karjaõnne. Karjavitsa (või üldse okste) murdmine ja lõikamine oli sel päeval
keelatud, sest murdmine kandus üle loomadele. Niisiis varuti vits eelmisel
päeval või paar päeva varem. Ülepea oli esimene karjavits oluline maagiline
ese, millega tuli ettevaatlikult toimida, sellega ei võinud asjatult loomi lüüa
jne.
Piimanõidus
Põllutööde alustamine
toimus sümboolselt, peamine
oli viia põllule esimene sõnnikukoorem, künda esimene vagu, vaadata üle oras.
Kui seda polnud muidugi juba mõnel varasemal pühal tehtud. Valmistati ette
kapsamaa. Üldiselt pühade ajal tööd ei tehtud.
Linnulaastude toomine
Jüripäeval on mõnel pool
toodud sülega laaste tuppa, et leida suvel palju linnupesi. See komme on rohkem
seotud muude kevadiste pühadega, näiteks maarjapäevaga.
Haiguste ennetamine
Kukerpalli laskmine välistab
seljavalu. Varahommikune näopesemine tagab kena väljanägemise. Nägu soovitati
pesta konnakudu, kasemahla, allikavee, lume või muuga, siis ei tule tedretähne
ega vistrikke ja päike ei hakka liiga palju peale.
Legend püha Jürist ja lohest
Enimlevinud on Kuldlegendis
avaldatud versioon. Liibüas Selena linna lähedal hoidis kogu ümbruskonda hirmu
all lohe. Tema urg muutus sooks, hingeõhk mürgitas elusolendeid ja tõi neile
katku. Eluka rahustamiseks anti talle iga päev kaks lammast ohvriks. Kui lambad
otsa lõppesid, hakati ohverdama loosiga valitud inimesi. Kord langes loos
kuninga väikesele tütrele. Ehkki kuningas püüdis teda kõigiti välja osta,
langetati otsus, et loosimine oli õiglane ja saadeti pruudina riietatud tütarlaps
lohe juurde sohu. Möödaratsutav püha Jüri päris tüdrukult, kuhu ta läheb, ja
otsustas vastust kuulnult lohega võidelda. Teinud ristimärgi, sööstis ta lohele
vastu ja alistas eluka. Palunud neiult vöö, sidus ta selle lohele kaela ja nii
võis neiu koletise kui lamba viia, kuhu soovis.
Linna saabudes keeldus püha
Jüri kõigist tasudest, nõudes vastutasuks lohe pea raiumise eest üksnes, et
linnarahvas laseks end ristida. Kuningas tahtis talle kinkida pool kuningriiki,
kuid püha Jüri keeldus, ratsutades edasi kirikuid kaitsma.
Mürgine maa
Enne jüripäeva (enne esimest
äikest) peeti maad mürgiseks, mistõttu sinna polnud lubatud istuda. Esimesel
karjapäeval oli samuti keelatud maha või kivile istumine, et vältida kahjulikku
mõju karjasele ja tema kaudu ka karjale.
0 kommentaari:
Postita kommentaar